Wandelvakantie

Ondanks de lichamelijke inspanning zijn wandelvakanties pure ontspanning. Ziet u zichzelf al lopen in een prachtig berglandschap? Of in een mooie stad, wel of niet begeleid door een gids? Uiteraard zijn er verschillende vormen van wandelreizen: U kunt alles zelf regelen en boeken en uw eigen tempo bepalen. U kunt er ook voor kiezen om in van te voren geboekte hutten te overnachten. In sommige hutten wordt er zelfs een ontbijt verzorgd en op verzoek een lunch om mee te nemen voor u gemaakt! Een wandelvakanties kan geheel georganiseerd zijn, zelfs zo dat u zich geen zorgen hoeft te maken over uw bagage: die wordt voor u vervoerd. U kunt zelfs overnachten in luxe hotels om uitgerust de volgende dag weer verder te gaan met een afstand lopen. Echter, voor een wandelvakantie dient u wel een bepaalde lichamelijke conditie te hebben.

Deze mate van conditie wordt bij iedere wandelreis aangegeven. Let u hier goed op!

Een wandelreis is iets anders dan een wandelingetje naar de brievenbus.

Slippers of slappe gymschoenen zijn uit ten boze! U voelt ieder steentje en het gevaar van uitglijden is groot!

Als u voor de eerste keer een wandelreis maakt kiest u uiteraard niet voor een heftige wandeltocht door de bergen. Voor die eerste vakanties voldoen goede schoenen met een stevige profielzool. Als u echt klimtochten gaat maken raden wij u wel aan om echte bergschoenen te kopen. Loopt u uw schoenen eerst wel goed in voor u aan uw wandelvakantie begint! U zult niet de eerste zijn die zijn of haar vakantie verknoeid ziet door blaren! Denk ook aan goed passende sokken.

Zorgt u verder voor goede kleding, vooral in de bergen kan het weer verraderlijk zijn en snel omslaan. Bovendien geldt: hoe hoger u komt, hoe kouder het wordt. Er kan soms ook ineens een gevaarlijke mist ontstaan. Zorg voor verschillende laagjes kleding, dan kunt u altijd iets aandoen of uitdoen. De kleding die u niet draagt kunt u het beste vervoeren in een waterdichte rugzak. Dan hebt u uw handen vrij. Zorg ook voor een zonnehoed of petje. In de ijle lucht zult u sneller verbranden dan u gewend bent! Hierbij hoort uiteraard een zonnebrandcrème met een hoge beschermingsfactor. Het laatste belangrijke punt waar u aan moet denken is het eten en drinken voor onderweg. Uiteraard neemt u voldoende water mee. Zorg voor eten met veel koolhydraten, u bent immers bezig met een flinke lichamelijke inspanning. Neem onderweg voldoende rust. Geniet van het uitzicht en uw gezelschap!

Nog een laatste tip: ga niet in uw eentje een gevaarlijke bergtocht maken. De bergen en het weer zijn verraderlijker dan u denkt voor de rest lekker wandelen en genieten!